lördag 24 augusti 2013

Att konfigurera en TP-link WR702N

Tidigare har jag skrivit om en annan liten router från TP-link, 3G-routern WR703N - den är nu konverterad till 4G - ROOter.

Nu tillbaka till den andra routern, WR702N. Den har samma format som WR703N men är bara en enkel router, utan 3G.










Routern kan konfigureras till följande funktioner:
  • AP
  • Router
  • Repeater
  • Bridge
  • Klient
När routern levereras är den konfigurerad som AP, Accesspunkt.
För att använda något av de andra lägena så måste man, via kabel, ansluta mot routern.

Detta är dock lite trickigt så jag går igenom det.

1. Koppla ihop datorns nätverksuttag med routerns uttag via en ethernetkabel


















2. Spänningssätt routern och återställ den genom att trycka in Reset tills lampan börjar blinka (5-10s).  Lämpligen används en stiftpenna eller ett gem.

3. Nu skall datorn konfigureras så att den kan kommunicera med routern på adress 192.168.0.254.

a. Klicka på nätverksikonen nere i aktivitetsfältet så denna ruta kommer upp.
Klicka på "Öppna Nätverks- och delningscenter".
















b. Klicka på "Ändra inställningar för nätverkskort".



















c. Leta reda på nätverkskortet, högerklicka på detta och välj egenskaper.


















d. Markera "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)", välj "Egenskaper"


















e. Denna ruta dyker upp och det är här vi skall ändra för att få åtkomst till routern.



















f. Markera "Använd följande IP-adress" och fyll i:
IP-adress: 192.168.0.20
Nätmask fylls i automatiskt när du klickar i första rutan.
Standard gateway: 192.168.0.254

Tryck OK











4. Skriv nu in adressen 192.168.0.254 i adressrutan i Din webbläsare

5. Logga in i routern med anv.namn: admin och lösenord: admin

6. Via Quick Setup kan vi nu konfigurera routern till önskad funktion.

Jag valde att förstärka mitt trådlösa nätverk och kör den i läge Bridge.
I läge Bridge får jag, förutom den trådlösa förstärkningen (med eget nätverksnamn, SSID), även tillgång till ett Ethernetuttag för t ex TV, skrivare eller trådad dator.


Extraövning för den intresserade:
När jag loggade in i min router så upptäckte jag att mjukvaran var gammal (120530).


















Eftersom nyare mjukvara brukar fungera bättre så uppdaterade jag till den senaste, som jag hittade här.

Så nu är routern även uppdaterad till senaste mjukvara (firmware) - 130528.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar