lördag 24 juli 2010

USB-modemet ZTE mf102 med Ubuntu

Comviq har ju numera ersatt Huawei E1550 med ZTE mf102 i sina Comviq Surf Kontantpaket!
Jag har tidigare klagat på detta modem eftersom det:
  • Är svårare att låsa upp
  •  Ej, enkelt, kompatibelt med Ubuntu/Linux
Härmed tar jag tillbaka detta.

Anslöt idag ZTE mf102 till en dator med Ubuntu 10.04 - samma dator som tidigare modifierats för Huawei E1550.




Till min förvåning så anslöt den direkt till mobilnätet!
Den måste väl dragit nytta av den tidigare Huawei-anpassningen?


Nedan en bild från terminalen med ZTE mf102 anslutet: kommando sudo lsusb

6 kommentarer:

  1. Har du lyckats låsa upp det då du använder ztemodemet med tre?

    SvaraRadera
  2. Absolut! Svaret på hur finns i en kommentar på bloggen - dccrap!

    SvaraRadera
  3. Jag köpte start paket med mf102, och låste upp den. Emmeler tid min dator gick sönder. Det ser ut att alla data blev rensad bort från modemet och nu kan jag inte installera det på andra datorer. Jag vill byta till telenor men det ser ut som om de hade ingen plats för mf102. Är det så?

    SvaraRadera
  4. Nää, så är det inte! Kan du inte installera programvaran som finns/fanns på modemet?
    I så fall kan du använda det generella programmet: http://techblogofsweden.blogspot.com/2010/09/annat-uppkopplingsprogram-till-comviq.html

    Annars återkom så löser vi det säkert!

    SvaraRadera
  5. ZTE MF102 funkar visst med Ubuntu, tricket är att du måste ejecta MicroSD-kortet först och sedan gå till nätverksikonen och konfigurera modemet. Funkar hur bra som helst! OBS! Du kan inte tanka ditt modem på Linux, men det funkar att tanka i Windows eller Mac och sedan stoppa i stickan i Ubuntu,

    SvaraRadera