onsdag 25 september 2013

Nu blir nog inte 3's 4G-uppkoppling snabbare?!


Har nu provat routern ZTE MF28G på olika platser:
  • Inomhus, utan "glasspinne"-antenner
  • Inomhus, med "glasspinne"-antenner
  • Utomhus, utan "glasspinne"-antenner
  • Utomhus, med "glasspinne"-antenner

 Slutsatsen blir att antennerna inte gör så stor nytta om bara routern placeras vettigt.
Och med vettigt menas att rikta in routerns långsida för bästa signal.







För att hitta bästa vridningen för routern, i fönstret, så gjorde jag en skala och provade alla lägen.






















Alla värden noterades i en tabell. Som synes så skiljer det inte speciellt mycket mellan de olika vinklarna.





















Jag fastnade för ett läge mellan 5  och 9 och med routern placerad enligt detta får jag bra hastighet.
 








































Enligt 3's täckningskarta så skall det vara upp till 64Mbit/s men, som framgår av kartan, så är jag i utkanten.

























Tyvärr så är det svårt att avgöra vilken mast jag är uppkopplad mot, det finns tre att välja på.

















Kan dock med säkerhet säga att det inte är den närmsta - detta eftersom jag vandrat mot den med min bärbara mätutrustning utan att signalstyrkan ökat.





















Telenor, via Bredbandsbolaget, har en fördel med sin täckningskarta - man visar även inomhustäckning.
Genom att titta på inomhustäckningen hos Bredbandsbolaget så kan Du ganska enkelt avgöra vilka master som du kan nås av.
Eftersom Telenor delar 4G med Tele2 så gäller detta givetvis även  för dem.



















Ytterligare information om mastplacering kan man annars hitta via "brunnskartan".
.
Sammanfattningsvis så får jag nog vara nöjd med ca 25Mbit/s.
4G är trots allt 4x snabbare än mitt ADSL men vågar nog inte säga upp mitt ADSL ändå?!

Det som nu återstår är en ny vandring med den portabla mätutrustningen för att avgöra vilken mast jag är uppkopplad mot.
Eventuellt kan sedan en yttre antenn tillkomma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar