tisdag 20 november 2012

Konvertera datorns ljud till MP3

Hittade en bra låt på Youtube idag som jag gärna ville spara, men hur gör man?
Försökte först med olika Youtubekonverterare, både installerade på datorn och online, men antingen så satte Google stopp eller så var filen felaktig.

Kom då på snilleblixten att Audacity borde kunna fixa detta!
Läste manualen för Audacity, och visst - det skall ju fungera.
Men efter att ha försökt på olika sätt så blev jag tvungen att ge upp - det närmaste lösningen jag kunde hitta var en kabel mellan högtalarutgång och mikrofoningång.
För komplicerat på en Lenovo med mik- och högtalare i samma plugg!

Linux Ubuntu, som inte är lika låst, borde väl kunna fixa detta?!
Eftersom jag har 3-4 datorer med Ubuntu installerat så var det bara att köra igång.
Använde min blogg för att leta efter tips eftersom mitt minne sade mig att jag skrivit om just detta ämne och skrev in "ubuntu youtube" i bloggens sökruta.










Och visst fick jag svar:




























De tre första visade sig dock ej fungera men på fjärde träffen "Ubuntu, spela in allt som hörs"
blev det fullträff!

Inlägget hänvisar till smartubuntu.se och där beskrivs hur man, via terminalen, installerar Audio-recorder!

Med detta lilla program så spelar du in det som kommer ur högtalarna, det kan vara Skypesamtal eller Youtubeklipp eller något annat.













Tack smartubuntu.se!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar