torsdag 18 oktober 2012

Välj vilket program en fil skall öppnas med

I förra inlägget beskrev jag hur att öppna en PDF-fil med GIMP.
Nu är det dock inte alltid som ett högerklick på en fil ger det önskade programmet som valbart alternativ.

Så här gör Du för att välja de program som önskas för att öppna t ex en GIMP-fil.

Här har jag högerklickat på en PDF-fil.













Endast "Foxit Reader" finns som alternativ.
Jag klickar på "Välj standardprogram" och "Bläddra".






















Nu kommer vi till biblioteket Program och kan fritt välja.
I detta fall är det GIMP som är intressant.
Vi klickar på "GIMP 2".























Nästa nivå är biblioteket "bin" som vi klickar på.














Här hittar vi GIMP:s startfil "gimp-2.8.exe" som vi klickar på.




















Men hur visste jag att det var just denna fil jag skulle välja frågar sig den uppmärksamme?

Jo, jag har kollat vad som startar GIMP!
Detta genom att trycka på Start, välja "Alla program" och markera GIMP.






Högerklicka nu på GIMP och tryck på "Egenskaper"

























Här finns sökvägen till GIMP som i en liten ask!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar