torsdag 3 maj 2012

Överför data via elnätet!

Ett smart sätt att skaffa sig internet på valfri plats i hemmet är att använda nätverksadaptrar (kallas även Homeplugs eller Powerlines).
Ni som följer min blogg kanske minns att jag testat nätverksadaptrar från Devolo tidigare:
Igår beställde jag ett Starter Kit, bestående av två enheter, från Compless.se och de kom i brevlådan redan idag.
De enheter jag valde kommer från TP-link och har modellbeteckning TL-PA211.



















Anledningen till köpet är att jag på ett enkelt sätt vill ha tillgång till trådat internet på valfri plats i huset - användbart t ex när en dator skall kollas på plats i huset utan täckning.
Nätverksadaptrar har ju fördelen att överallt där det finns eluttag i huset kan man få internet.

I paketet finns två identiska adaptar, Homeplugs.



















Vidare finns det i kartongen två ethernetkablar, en CD-skiva och manualer.











Den ena enheten placeras vid routern och ansluts till vägguttag samt en LAN-port på routern.
Den andra kan sedan placeras precis där den behövs!
























Har under kvällen testat att uppdatera en dator i en avlägsen källarvrå (där det ej finns internet) med Ubuntu 12.04  via "Homepluggarna" - det fungerade alldeles utmärkt!


Så om du behöver trådad internettillgång i t ex garaget, gäststugan eller annan elektrifierad plats i huset eller närmaste omgivningen så kan jag rekommendera dessa!
Devolo har även trådlösa "pluggar" och enligt TP-link:s sida så är dylika på gång även här.
Med en sådan "plugg" kan man enkelt förlänga räckvidden på trådlöst internet via elnätet - får nog skaffa en sådan också när den dyker upp?!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar