måndag 27 december 2010

Test av Devolos nätverksadaptrar, uppkoppling (del 2)

Har i ett tidigare inlägg beskrivit Devolo's nätverksadaptrar och syftet med dessa.

 
 Jag har nu använt dessa adaptrar, eller Home Plugs som de också kallas, under några veckor.
I detta inlägg så skall jag visa hur man använder dem, praktiskt.
Jag börjar med att sätta dLAN 200 AVmini i ett vägguttag. Tydligen så skall adaptern helst sitta direkt i vägguttaget på väggen men så blev inte fallet här!














Den medföljande ethernetkabeln dras nu från AVmini till ett ledigt uttag på den befintliga routern. Nu är denna del av installationen klar!


Nu till andra "änden" - dags att plocka fram den andra enheten! Enheten sätts i valfritt vägguttag där internetförbindelse önskas.
Enheten, dLAN 200 AV Wireless N WP, är försedd med tre ethernetuttag för kablad anslutning av tre apparater.

Jag har vandrat runt i huset, som är ett enplanshus med källare, och provat i de flesta uttag och det fungerar överallt! Adaptrarna behöver alltså INTE ligga på samma fas för att fungera utan ALLA uttag i fastigheten/ lägenheten kan användas!








Trådlös anslutning, hur fungerar det? 
Jo, lika smärtfritt (nästan) som det trådade!
Enda skillnaden är att man måste skriva in koden i datorn för att få access. Detta beroende på att det trådlösa nätverket är skyddat via WPA2.














Koden består av 16 tecken och finns angiven på baksidan av enheten - Sec. ID (och ja, jag har raderat lite av koden). Den börjar i alla fall med :KXLC på denna enhet.




Här är ASUS-datorn uppkopplad via Devolo's adaptrar.




Har även testat att koppla upp mig trådlöst med Acer Aspire One A110L. Denna dator kör Linpus Light, som är ett Linux-operativ.












Har jag glömt något?
Ja, det skulle i så fall vara att det medföljer en CD innehållande, bland annat, manual.
Manualen kan man använda om man inte lyckas utan MÅSTE läsa på - men det tror jag ingen behöver göra i detta fall?!
EDIT: Glömde ju webbadressen till Devolo's svenska sida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar