tisdag 20 juli 2010

Köra datorbilden till TV:n!

Har en LCD-TV sedan några år tillbaka med HDMI-ingång.
Eftersom även den nya ASUS-datorn har HDMI så måste man ju prova att köra datorskärmens bild till TV'n.

Började med att inhandla en kabel på Tradera, hos Parvelito - 3m för 88:- totalt.


Kabeln beställdes i lördags och kom i lådan idag, får väl betraktas som snabb leverans, eller hur?










HDMI-kontakterna ser ju ut så här!









Innan dator och TV startades så anslöt jag kabeln!
TV'n är förresten en Toshiba Regza 32".








Inte blev det någon bild på TV'n, inte så jag fick konsultera TV:ns manual - inte varje dag man öppnar en sådan!

I manualen hittade jag att denna knapp har en central roll, den väljer ingång!





Jag valde HDMI1 eftersom det var här kabeln var ansluten, och nu blev det bild. Visserligen var bilden lite liten mitt på skärmen..........









.............. men jag hittade en annan knapp.
 Denna gång utan manualens hjälp (jag har använt den förut)!









Efter att ha provat alla lägen så fastnade jag för "Bio2".












Nu täcker bilden skärmytan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar