lördag 10 oktober 2009

Ominstallera Fujitsu Siemens Si1520 med Windows XP

Berättade tidigare om att jag fått virus i datorn - det slutade med en ominstallation.
Ominstallationen var inte bara för virusets skull utan även för att datorns starttid var drygt 4 minuter. Jag har försökt med CCleaner m fl program för att försöka rensa datorn från diverse skräp, och visst - det har förbättrat datorns starttid, men inte tillräckligt.

Jag började med att kolla så att backupen av mina användarfiler, via AllwaySync, hade fungerat och att filerna såg aktuella ut - det var OK!

Sedan körde jag några skärmdumpar på skrivbordet och startfiler för att veta vilka bra program som fanns installerade.
Vidare så kollade jag under c:\program för att titta efter ytterligare program - allt arkiverades mha skärmdumpar, som sparades på USB-minne.

Nu laddade jag hem fräscha skyddsprogram:
  • Brandvägg (ZoneAlarm)
  • Antivirusprogram - Avira

Anledningen till valet av ZoneAlarm som brandvägg är att jag upplever att programmet skyddar datorn tillräckligt, det frågar varje gång ett program vill koppla ut- eller in till datorn.
Givetvis så godkänner jag alla "tillåtna" program en gång för alla men dyker det upp en ny förfrågan så kollar jag alltid vilket program som begär tillåtelse, antingen via Google eller "Sök" i datorn.
Är jag tveksam så nekar jag alltid och avvaktar vad som sker.

Att jag valt Avira (har tidigare använt AVG) beror på att jag upplever att Avira hittar mera skräp än AVG!




Nu till ominstallationen!
Jag har en recoveryskiva och jag börjar ominstallationen med att boota från denna.
Jag väljer att "djup"-formatera hårddisken och efter drygt 1h så är formateringen klar och installationen av Windows XP påbörjas.
När recoveryskivan är installerad så kommer turen till:
  • Windows XP SP3
  • Skiva med drivrutiner för datorn (följde med i leverans)
  • Brandvägg
  • Antivirus
Nu återstår att köra tillbaka mina användarfiler samt att installera program:
  • Open Office (ordbehandling, kalkyl mm mm)
  • IrfanView (enkel bildbehandling)
  • CDBurnerXP (brännarprogram)
  • AllWaySync (synk. för säkerhetskopiering)
  • Drivrutiner för skrivare
  • VLC (videovisning)
  • Windows Live-MSN (chat)
  • Firefox (webbläsare)
  • Google Chrome (webbläsare)
  • KeePass (lösenordsprogram)
  • 7-zip (komprimera/avkomprimera)
  • Kompozer (html-editor)
  • Foxit Reader (pdf-läsare)
  • EverNote (notiser på nätet)
  • pdf995 (pdf-skapare)
Det blir säkert flera program men detta får bli en start!

Nu är datorn ominstallerad och klar starttiden är nu 1½ minut, alltså ca en tredjedel av den tidigare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar