torsdag 17 september 2009

Ubuntu 9.04 på PC'n

Har tidigare alltid kört Windows på mina datorer, ja DOS först förstås på 80-talet och fram till början av 90-talet.
Sedan blev det Windows 3.1, 95, 98, 98SE, Millenium och slutligen XP som jag använder ännu, inget Vista här inte.






Jag har dock provat Ubuntu, dels i grabbens HP 2133, men även på min Acer Aspire One.
På Acer'n blev det för segt, med bara 512Mb RAM, så där har jag återgått till Linpus Light.
(Skall längre fram prova Ubuntu Netbook Remix).

Igår bestämde jag mig för att installera Ubuntu, parallellt med Windows XP, i min bruksdator, en Fujitsu Siemens Si1520 - detta mest för att "prova på".

Förberedelsen för Ubuntu är att defragmentera hårddisken, i Windows. Detta för att ha en välstrukturerad yta innan partitionering.

Nu laddades Ubuntu 9.04 hem till datorn.
Den hemtagna ISO-filen brändes över på en CD-skiva mha CDBurnerXP.
Efter inställning i Bios så att CD/DVD startar före hårddisk så startas Ubuntu , via Live-CD.

I Ubuntu finns ett alldeles utmärkt program, GParted, för att skapa utrymme, partitioner, på hårddisken för Ubuntu.

Jag reserverade 20Gb för Ubuntu som togs från Windowsutrymmet på hårddisken - detta mha GParted . Därefter fick Windows XP starta för att fixa till hårddisken via Checkdisk (CHKDSK) som autostartar vid uppstart.

Nu var det dags att, återigen, boota från Live-CD. På skrivbordet finns ikonen "Install" och efter att ha valt denna så påbörjades installationen.

Första åtgärden blev att bestämma fördelningen av de 20Gb:
  • 4 Gb reserverades för swap. Skall vara 2xRAM-minne sägs det.
  • 8 Gb reserverades för home. Här läggs alla användarfiler.
  • 8 Gb reserverades för "root". Här hamnar Ubuntu.
Sedan skötte sig installationen själv!

När datorn nu startas så startar "Bootloader" och nu får jag välja om jag skall köra Windows XP eller Ubuntu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar